Osoby posiadające własną stronę internetową z podpiętym do niej narzędziem Google Analytics zapewne już wielokrotnie spotkały się ze współczynnikiem odrzuceń. To taka statystyka, która może sporo powiedzieć nam o tym, czy użytkownik wykonuje jakąś akcję na stronie. Sprawdzając, co to jest współczynnik odrzuceń i co może oznaczać zazwyczaj spotykamy się z taką definicją, że jest to sytuacja, w której użytkownik odwiedził stronę, ale nie wykonał na niej żadnej interakcji (to może być odsłona, przejście do zakładki, kliknięcie), a następnie od razu ją opuścił. Dokonał więc dosłownie „odrzucenia” strony.
Współczynnik odrzuceń Google pod lupą
To jednak nie koniec drążenia tematu, ponieważ chcąc zrozumieć co to jest współczynnik odrzuceń, warto zwrócić uwagę na fakt, że jest on wartością procentową, co łatwo można zaobserwować przeglądając Google Analytics. Tak naprawdę nie mówi on nam o tym, ile czasu użytkownik spędził na stronie bo czas w ogóle nie jest tutaj brany pod uwagę. Współczynnik odrzuceń google skupia się na wykonanej przez użytkownika akcji na stronie. A ponieważ jest to współczynnik, zestawia on ilość osób, które interakcji nie dokonały ze wszystkimi osobami odwiedzającymi stronę i przedstawia w postaci wartości procentowej.
Czy wysoki współczynnik odrzuceń to faktycznie powód do zmartwień?
Skoro mamy statystykę – najlepiej od razu pokusić się o jej interpretację, a wówczas pierwszym pytaniem jakie się pojawia jest to, jaki współczynnik odrzuceń jest akceptowalny, a kiedy należy zacząć się martwić. Tak naprawdę bardzo trudno jest zdefiniować jaka jego wartość jest martwiąca, ale widząc na przykład jego tendencję wzrostową – można zastanowić się co zrobić, aby w jakiś sposób go obniżyć. Współczynnik odrzuceń staje się też bardzo trudny do interpretacji i znacznie mniej przydatny w sytuacji, kiedy mamy do czynienia ze stroną typu one page. W przypadku tak zaprojektowanej strony użytkownik bardzo często nie ma potrzeby wykonywania żadnej akcji poza samym scrollowaniem – nie ma potrzeby wchodzić w zakładki, bo wszystkie informacje, jakich może szukać znajdują się od razu podane na tacy. W przypadku takich stron współczynnik odrzuceń może sięgać nawet stu procent, a jednak nie powinno to być martwiące, gdyż wynika to ze specyfiki samej strony. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy to duża ilość odrzuceń spowodowana jest złą jakością strony, tym, że coś na niej nie działa lub jest niefunkcjonalne. Zawsze też warto dokonać testów typu user experience aby sprawdzić, czy strona jest dla użytkownika przydatna.